Idag handlar nyhetsbrevet om hur man ser till att man inte råkar vara en sådan föreläsare som använder stora ord och viftar mycket med armarna - men som ingen ändå kommer ihåg efteråt?
Ett av de bästa råden jag fått är att försöka få folk att skratta, för då kan man som föreläsare passa på att stoppa in lite fakta när publiken har munnen ändå har munnen öppen.
Ett annat råd är att använda powerpoint så lite man kan, för när folk ser bilder med mycket text blir de ofta så att folk frågar “where’s the power? And what’s the point?”.
Ett tredje att bara föreläsa om sådant man kan, på djupet, snarare än att slänga ihop något lite snabbt, med hjälp av AI.
Svårare än så behöver det inte vara! När jag föreläser försöker jag därför blanda fakta med humor, undvika bilder och tala om sådant jag ägnat åratal åt. Med åren har det blivit allt från små, intima sammanhang med en handfull medlemmar i en börsbolagsstyrelse, till stora scener med upp till tusen personer i publiken.
Jag föreläser ofta om något av de tre ämnen som jag kan bäst.
Hur företag kan kombinera hållbarhet kan driva lönsamhet, utifrån mina studier av mer än 500 bolag över hela världen, och vad som gjort att kinesiska bolag dominerar i så många branscher.
Vad som krävs för att engagera medarbetare, och vilket ansvar de själva har. Engagemang kan ju inte delegeras, bara väckas men man har förstås också eget ansvar för att bli engagerad.
Ett tredje ämne är att förklara hur du kan förklara saker på ett sätt som gör att din publik förstår vad du pratar om.
Om du tror att något av dessa ämnen kan intressera publiken på ditt evenemang, hör av dig! Min kalender tillåter bara att jag pratar någon gång i månaden, så ju tidigare du kollar ett datum, ju större är sannolikheten att det går!